dimarts, 11 d’octubre del 2016

El Museu del Cinema

El dimarts 4 d’octubre vam anar els 60 alumnes de 1r d’ESO al Museu del Cinema de Girona.

Des del Departament d’Humanitats (Educació Visual i Plàstica) vam organitzar aquesta sortida pedagògica vinculada als continguts de la matèria sobre la lectura d’imatges.

Marcats per l'horari del Museu (visita guiada i taller de 4h), vam haver d'avançar considerablement l'hora convocada a les 7:45h.

Després d’arribar a les 9:30h a Girona i esmorçar a la plaça de davant del Museu, vam repartir els 60 alumnes en 3 grups d'acord al seu nivell d'anglès, alt, mig i baix.

La visita guiada a la col·lecció permanent de Tomàs Mallol ens va permetre provar in situ càmeres fotogràfiques, joguines òptiques i veure com funciona un projector de cinema.

Fotografia que exemplifica la formació d'imatges invertides en el pla focal de la càmera

Vam entendre que l’aparició del cinema, des d’una perspectiva històrica, requeria de la confluència de tres factors: la persistència de la visió, la invenció de la fotografia i la projecció continuada d’imatges en una fracció de segon.

Vam veure exemples de formació d’imatges en una càmera obscura, animacions amb llanterna màgica, joguines òptiques (Taumàtrop, Zootrop, Fenitoscopi,…) i els primers curts dels Germans Lumière.

En acabar la visita guiada, vam fer un breu descans per iniciar el taller de 3 hores de durada (que en alguns casos es va extendre una mica més): la realització d’un curt.

Va ser una activitat molt complerta perquè ens va permetre repassar els continguts treballats a classe sobre llenguatge audiovisual i aplicar-los en la realització d’una pel·lícula. També vam valorar la importància del treball en equip i la jerarquització de les tasques en la gravació d’un film.

Fotografia de grup amb els alumnes del nivell alt d'anglès a l'interior del Museu

L’activitat que hem proposat per vincular la sortida és aplicar els continguts apresos sobre PLANIFICACIÓ, ANGULACIÓ i PROFUNDITAT DE CAMP a través d’una activitat individual: resoldre gràficament en diferents PLANS la sortida o un moment puntual (seqüència) de la sortida aplicant algun punt de vista insòlit i la profunditat de camp.

Esperem penjar en breu una sel·lecció dels millors treballs per exemplificar aquesta sortida que hem valorat tan positivament.
                                                                      
Laia Codina (professora d’Educació. Visual i Plàstica)